دوبی نامه 5 (نکات قابل اصلاح دبی)

سه شنبه 11 دی 1386

    در چهار نوشته قبلی به محاسن متعدد و نقاط قوت و امتیازات دوبی که ارزش بسیار زیادی برای آموزش دارند بطور بسیار خلاصه، اشاره کردم. اما هنگام تحلیل دوبی، توجه به برخی نقاط ضعف ناچیز آن برای کشورهایی مانند ما که در حال قصد توسعه هستیم لازم است. 

Palm Island

   1-  به نظر من چیزی که شاید بتوان آن را یک اشتباه استراتژیک دانست این است که در دوبی، یعنی در یک شهر، دو هدف تجاری-اقتصادی و گردشگری در کنار هم جمع شده اند. به عبارت دیگر در یک شهر، تعداد افراد زیادی به مقاصد تجاری اقتصادی و تعداد زیاد دیگری نیز به مقصد گردشگری وارد شده یا حضور تقریبا دائم دارند. این امر موجب شلوغی بیش از حد دوبی شده به طوری که برخی مواقع، گرفتن تاکسی در ساعات روز به یک معضل تبدیل شده است.  

(برای ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید:)

    گرچه تجمع صنایع در منطقه صنعتی جبل علی تا حد زیادی از این موضوع کاسته اما وجود دو هدف قوی برای حضور در دوبی شاید یک اشتباه فلسفی بوده است. تمرکز مدیران دوبی بر ساخت مترو، می تواند نشان از آگاهی آنان به این مسئله باشد. به نظر من اگر مدیران دوبی می توانستند از ابتدا حوزه های مربوط به امور گردشگری و تجاری-اقتصادی را از هم جدا کنند می توانستند در هر دو حوزه موفق تر باشند و یا به عبارت دیگر آنها می باید هم اکنون به فکر رفع سریع عوارض این تجمع (مانند اصلاح وضعیت حمل و نقل عمومی) باشند. 

    2-  به نظر من، دومین موردی که می تواند برای دوبی یک اشتباه استراتژیک باشد سرعت توسعه آن است. به نظر من هر گونه مطالعه ای برای توسعه هر چند بطور کامل و دقیق و جامع انجام شده باشد باز هم نیاز به مانیتورینگ در حین توسعه و بازنگری و اصلاح دارد و این مورد اخیر با سرعت خیره کننده توسعه دوبی و تعریف و ورود اهداف جدید در هر سال امکان پذیر نخواهد بود. البته لازم به تذکر است که من اصلا نمی دانم که سرعت توسعه چه نقاط ضعف احتمالی در آن ایجاد نموده بلکه فکر می کنم سرعت زیاد توسعه در دوبی گرچه طبعاً موجب توسعه شگرف و ستودنی آن شده و خواهد شد اما می تواند به عدم توسعه بهینه آن بیانجامد و به نظرم این مورد، حتما توسط مدیران آن نیاز به بازنگری دارد. 

    3-  سومین مسئله به اطلاع رسانی به توریستها بر می گردد. تهیه و توزیع رایگان کتابهایی که به معرفی مکانهای دیدنی دوبی به همراه تاریخچه و مشخصات آنها می پردازند می تواند در شناخت آنها از محیط جدید و استفاده بهینه تر از زمان سفر مفید باشد که این به نوبه خود، خاطره بهتری از این کشور در ذهن مسافر باقی خواهد گذاشت. عجیب این است که جای این کاتالوگهای جامع در هتلها بسیار خالی است و این امر موجب عدم استفاده بهینه از زمان توسط توریستها می شود. مسئولین سه هتلی که تا به حال در آنها اقامت کرده ام، اطلاعات ناچیزی از توریسم در دوبی داشتند و تنها مکانهای معروفتر مانند سیتی سنتر و پارک آبی را می شناختند. با توجه به توسعه یافتگی دوبی، باید همه هتلها ملزم به داشتن کارشناس راهنمای گردشگران باشد و این امر می تواند در تبلیغ سینه به سینه (face to face) توریستها به همدیگر بسیار مفید باشد. 

     4- مورد چهارم هم که البته خصوصی و شوخی است عدم پاسخ مسئول فرهنگی سفارت دوبی (یا همان سفارت امارات) در تهران به نامه ماه گذشته من برای دریافت لیست کتابهای مرجع اطلاعاتی در مورد دوبی بوده که از این سفارت انتظار می رود بیش از این مشتاق افزایش مطالعات کارشناسان کشورهای دیگر در باره کشور خود باشد. 

    یک نکته لازم است دراینجا ذکر شود و آن این که این پنج نوشته یا به قول وبلاگیها پنج پست در باره دوبی، بطور فی البداهه نوشته شده و بیشتر در حد یک گپ دوستانه است تا مقاله تحلیلی. بنا بر این خواهشمندم دوستان به آن به دید تحلیل قطعی نگاه نکنند. راستی اساسا تا آن جا که من گشتم مرجعی هم در باره اطلاعات و آمار کامل از دوبی وجود ندارد تا بتوان آن را تحلیل کرد.

لینک چند عکس از دوبی:

http://www.pbase.com/bmcmorrow/dubaimainhttp://images.google.com/images?

q=dubai+pic+photo&hl=en&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=images&ct=title

6 پاسخ

  1. جالب بود.
    اين نخله هنز تموم نشده.

  2. با مورد اول خیلی موافقم! در ضمن امارات از لحاظ آب و هوا هم مشکل دارد. در تابستان گاهی به شصت درجه بالای صفر می رسد!
    مربوط به عکس: دیشب در اخبار در مورد کانال جدیدی (کنار پام) حرف می زد که قرار است یکی از زیباترین و پیچیده ترین در خاورمیانه باشد.

  3. سلام
    افسوس و صد افسوس که داریم غبطه می خوریم و لی می دانم علل عقب ماندگی ما نه نبود سرمایه است نه آب و هوا است نه قوم و قبیلگی است نه ملوک الطوایفی بودن است نه پراکندگی جغرافیایی است نه استبدادبیرونی گذشته است نه عرفان و تصوف مرید پرور ایرانی است و نه ونه ونه های دیگر ما نمی توانیم مثل جهان توسعه یافته قدم برداریم و یا مثل دبی امارات شویم چون مثل آنان به جهان انسان و هستی نمی نگریم انسان و جهان برای آنان معنایی دگرگونه تر دارد اما دگرگونه بودن و دگرگونه شدن انسان دگرگونه ای می خواهد که ما نیستیم یا ….

  4. با مورد اول كاملا موافقم بطوريكه در سفريكه اخيرا» به دبي داشتم ترافيك شهر به حدي بودكه چيزي نمانده بود از هواپيما جا بمانم هرچند اين موضوع در سالهاي آتي با احداث منو ريل و مترو قابل حل است اما بهتر بودشروع عمليلت اجرايي اين دو زير ساختار مهم را قبل از تعريف و ساخت ساير سايت هاي گردشگري وتجاري مد نظر قرار مي گرفت
    درخصوص مورد چهارم بنده معتقد هستم متاسفانه نگاه شهروندان اين شهر( چه خارجي و چه بومي) به ايراني ها يك نگاه پست وتحقير آميز است كه مصداق بارز آن الزامي كردن eye test در هنگام ورود مسافران ايراني در فرودگاه مي با شد

  5. خوب نبود

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: